Recensie: Il Futuro (2013)
Regie: Alicia Scherson
Script: Alicia Scherson. Naar een novelle van de Chileens Roberto Bolan’.
Met: Manuela Martelli, Luigi Ciardo, Rutger Hauer, Alessandra Giallocosta, Nicolas Vaporidis
Magisch realisme in een spel van licht- en donker op knappe wijze tot een eenheid gesmeed.
Wanneer de ouders van Bianca ( Manuela Martelli) en Tomas ( Luigi Ciardo) bij een zwaar auto ongeluk overlijden staan de tieners er ineens alleen voor. Door Tomas komen ze in aanraking met twee criminelen die Bianca overhalen om als , gezelschapsdame’ te gaan ,werken’ bij Maciste, een oude filmster. Hij zou veel geld hebben verstopt in zijn villa…
De film begint als de twee tieners naar de sloop gaan waar de gecrashte auto van hun ouders zou zijn. De sloper beweert bij hoog en bij laag dat de auto waar ze voor staan die van hun ouders was. ,, Maar we hadden een gele auto” werpt Bianca tegen. De sloper houdt voet bij stuk maar als Bianca omhoog kijkt ziet ze een geel pakket van staal op de wrakkenberg liggen.
Als wezen zijn ze nu volledig op zichzelf aangewezen. Het aanbod van Jeugdzorg om Tomas in een pleeggezin onder te brengen wijst Bianca resoluut af. ,,We redden het wel samen” zegt ze met overtuiging tegen de ambtenaar die hen bezoekt. De praktijk leert anders. Tomas heeft een broertje dood aan school en is een notoire spijbelaar terwijl zij zelf geen les mist.
Dit in Rome gesitueerd verhaal krijgt een dramatische wending als Tomas op een avond twee mannen mee naar huis neemt met de mededeling ,, of ze kunnen blijven slapen? Het is maar voor een nachtje !” Morrend stemt Bianca toe. De twee blijken criminelen te zijn die Bianca zover krijgen dat ze zich opoffert om als ,gezelschapsdame’ bij een verlopen filmster te gaan werken die huist in een vervallen Romijnse villa.
De man in kwestie is ,Maciste’ – een schitterende rol van onze landgenoot Rutger Hauer -, die ooit de titel van Mr. Universe won, in grote filmproducties speelde als Hercules huist nu in dit palazzo en leeft in het verleden. Hij zou over veel geld beschikken dat ergens verborgen ligt. Aan Bianca uit te zoeken waar !
Hoewel de voertaal in deze rolprent Italiaans is gaat ‘t ineens over in het Engels als Bianca Maciste leert kennen. Ze blijkt uitstekend Engels te kunnen spreken.
,,Do I take off my clothes now? vraagt ze timide aan de blind geworden filmster en hij zegt ferm ,, yes !” Dan slingert hij haar als ,Tarzan’ over zijn schouder en draagt haar naar zijn slaapvertrek.
Bij het zien van deze beelden: een villa in verval, een oudere man, een jong, naakt meisje, krijg ik sterke associaties met de film van Bertolucci uit de jaren ’70 : ,,Last Tango in Paris”
met wijlen Maria Schneider en Marlon Brando, beiden niet meer onder ons. De sfeer, het spel van de macht en onmacht, licht en donker, is bijna identiek. Echter de afloop is veel minder dramatisch en er vloeit geen bloed in deze film. Of het haar lukt om het geld te vinden? Dat ziet u in de film.
Hoewel het tempo vrij traag is blijf je iedere mintuut gefascineerd kijken. Hauer is zeer overtuigend als oudere man die alleen nog in het verleden leeft en Manuela Martelli als een jonge assertieve vrouw in het Rome van nu. Il Futuro bevat mooie, zinnenprikkelende en sensuele scenes ondanks het aanzienlijke leeftijdsverschil tussen Maciste en Bianca. Rutger Hauer in een prachtrol die hem op het lijf geschreven is en Manuela Martelli als Bianca doet zeker niet voor hem onder. Mooie, indringende film !
[bol_product_links block_id=”bol_52a6477c6df07_selected-products” products=”9200000021741183″ name=”Il Futore” sub_id=”DVD” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”FFFFFF” width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]
Recensent: Geert Gielissen