Recensie: Spetters (2012)

Coming of Age in Maassluis

Scenario: Gerard Soeteman
Regie: Paul Verhoeven

Met: Renée Soutendijk, Peter Tuinman, Hans van Tongeren, Toon Agterberg, Maarten Spanjer, Rutger Hauer, Jeroen Krabbe, Hans Veerman, Kitty Courbois, Hugo Metsers Sr. Rudi Falkenhage. E.v.a.

Spetters veroorzaakte in het jaar dat de film uitkwam (1980) behoorlijk wat ophef. Nederland was duidelijk nog niet klaar voor de expliciete seks scenes die erin getoond werden. Er werd letterlijk niets verhuld…Nu, ruim 30 jaar later kijken we daar toch genuanceerder tegenaan. Het verhaal en de verfilming ervan zijn nog altijd actueel en de moeite van het bekijken waard. Vandaar dat de film enigszins opgepimpt werd en nu op DVD te koop is.

Hoewel doorgaans door filmmakers voor Amsterdam gekozen wordt is ditmaal Maassluis het filmisch decor van een drietal jongens die een gemeenschappelijke hobby hebben: motorcrossen. Hun grote voorbeeld is Gerrit Witkamp, gespeeld door een toen nog piepjonge Rutger Hauer. En dan is er ook nog Fientje, het uitdagende zusje van de snackbarhouder (Peter Tuinman). Vanuit hun morsige sleurhut verkopen ze hun vette waar tijdens de wedstrijden. Als op een dag de meute dreigt de kroketten en de friet niet te betalen grijpt ze er een, een Hells Angel, bij de strot (Hugo Metsers sr) en dreigt kokende olie over z’n bast te gieten. Dit ziende kiest men eieren voor z’n geld en wordt prompt de knip getrokken en is meteen haar reputatie als kenau gevestigd.

De drie musketiers zien Fientje dan ook helemaal zitten en proberen haar te versieren. Maar deze jonge dame bepaalt zelf wel wie er met haar de ,bedstee’ deelt. Het is een zakenvrouw pur sang en de hoogste bieder wint. Haar standaardvraag is ,, heb je poen?” Slechts het geknisper van de bankbiljetten verhoogt haar libido.

Behalve motorcrossen en achter Fientje aanzitten speelt er zich nog een heus drama af. Een van de jongens (Hans van Tongeren) krijgt een vreselijk motor ongeluk waardoor hij bijna totaal verlamd raakt. Behalve in een gemotoriseerde rolstoel karren kan hij niks meer. Zijn vriendin Maja (Marianne Boyer) probeert hem te helpen maar hij stuurt haar weg. Uiteindelijk maakt hij op een gruwelijke manier een eind aan zijn leven door zich met zijn rolstoel op een drukke snelweg te begeven, tegen het verkeer in….Er blijft niets van hem over.

Een trieste bijkomstigheid is dat de acteur die deze rol speelde, Hans van Tongeren, kort na het uitkomen van Spetters echt zelfmoord pleegde. Gelukkig humaner dan in de film.
Zoals het een drama betaamt is er ook nog een happy end. Snuggere Fien gaat verder met Hans (Maaarten Spanjer), de eeuwige loser in Spetters, en ze openen een combi van kroeg/disco/snackbar aan de kade van Maassluis. Ter meerdere glorie en vermaeck van het saaie leven daar.. En ze leefden nog lang en gelukkig!

Conclusie:
Deze film, hoewel gedateerd, heeft nog niets van z’n waarde ingeboet. Behalve een show van nu gearriveerde en beroemde acteurs en actrices in hun jonge jaren is het verhaal zelf nog springlevend en leveren de snelle afwisseling van de scenes een fascinerend beeld op van jongeren op weg naar ,morgen’ met hun dromen, hun teleurstellingen, hebzucht en soms eenzaamheid. Er is niets nieuws onder de zon……

Spetters is een belevenis en de moeite van een plaats in uw dvd collectie waard. Al was het maar als document uit een vervlogen tijd.

Recensie geschreven door: Geert Gielissen

Geef een antwoord